Siirry pääsisältöön

San Marino

Hei!

Olin päättänyt lauantaina käydä pienessä San Marinon valtiossa ja niinpä lähdin paikallisjunalla Riminiin. Riministä pääsee bussilla San Marinoon - lippuja saa turisti-infosta rautatieasemalta ja bussi lähtee rautatieaseman läheltä. Useat muutkin olivat päättäneet lähteä tutustumaan San Marinoon. San Marino on vuorella ja mutkainen tie vei meidät San Marinoon. Jo kaukaa erottui kolme komeaa linnaa vuoren päällä ja se oli San Marino. Mitään rajanylitysmuodollisuuksia ei ollut, enkä oikein huomannut mihin loppui Italia ja mistä alkoi San Marino. San Marinossa on käytössä eurot ja englannilla (italialla myös) pärjää.

Päätin kiivetä yhteen linnaan ja matkaan siis. Tie linnaan oli hyvin viitoitettu ja matkan varrella oli tarjolla kauppoja, kahviloita ja ruokapaikkoja. Maisemat matkalla sekä linnassa olivat hienot ja linnakin oli näkemisen arvoinen. Linnakäynnin jälkeen alkoi hurja sade ja kahvin jälkeen päätin lähteä Riminiä kohti.

Bussi ajoi Riminin rannan kautta ja halusin käydä (sateesta huolimatta) katsomassa tämän kuuluisan rannan. Ranta oli tyhjentynyt ihmisistä. Ranta oli pitkä ja siellä oli vieri vieressä aurinkotuoleja - ei ihan minun paikka, mutta tulipahan nähtyä. Matka jatkui junalla takaisin Bolognaan.
Maisemat ja San Marinon lippu

Yksi kolmesta linnasta (tässä en käynyt)

Linnan sellin kuvia - vangit kenties piirrelleet ajankuluksi

Maisemat kävelyreitiltä

En tiedä miksi luki sekä Alko että Systembolaget? Viinaa siellä kyllä myytiin.

Riminin ranta sateella

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sunnuntain retki demilitarisoidulle alueelle

Hei! Tänään lähdimme aamupäivällä Etelä- ja Pohjois-Korean rajalle. Olimme varanneet liput jo aiemmin. Matka kesti vajaan tunnin ja opas selitti meille matkalla Koreoiden    historiaa. Rajana toimi joki. Katsoimme kaukoputkella Pohjois- Korean puolelle ja näimme asuinrakennuksia, koulun sekä vartiointiasemia ja vaikeasti ylitettävän piikkilanka-aidan. Kävimme myös Imjingak-puistossa, jossa oli useita Korean sotaan liittyviä patsaita ja monumentteja. Näimme mm.  bunkkerin, venäläisen veturin, Vapauden sillan, jota pitkin monet sotavangit ja sotilaat palasivat pohjoisesta. Alkuperäiseen ohjelmaan kuului tutustuminen ns. kolmanteen tunneliin, jonka Pohjois-Korea kaivoi valloittaakseen Etelä-Korean, mutta alue oli suljettu afrikkalaisen sikainfluenssan vuoksi. Harmi Näkymä Pohjois-Korean puolelle Näitä vartiointiasemia oli paljon ja tiheästi Kiinalainen juna, joka toi tarvikkeita Koreoiden sotaan Piikkilanka-aita täynnä eteläkorealaisten toiveita maiden yh

Torstain retki Como, St Moritz ja Bernina Express

Hei taas, Torstaina oli vuorossa retki, jonka olin jo Suomessa tilannut. Halusin päästä lähelle Alppeja ja olin tilannut matkan St Moritziin ja ajelun sieltä  Bernina Express-junalla Tiroliin. Ennen lähtöä tuli kyselyä, että sopiiko minulle käynti myös Como-järvellä. Sopihan se minulle. Lähtö oli aamulla klo 7.00 Milanosta ja olin pyytänyt hotellilta aamiaisboksin, kun en aamupalalle ennen lähtöä ehtinyt. Hotellin respan luona oli kahvikone ja sain aamukahvin ennen lähtöäni hotellilta. Ajattelin nauttia aamupalan bussissa. Avasin aamiaisboksin bussissa ja sisältö oli yllätys. Tiedän, että italialainen aamupala yleensä poikkeaa suomalaisesta aamupalasta, mutta hotelleissa yleensä on tarjolla aamupalalla leipää ja leikkeleitä makeiden leivonnaisten lisäksi. Odotin siis vähän muuta kuin neljää viipaletta ns. kuivaa kakkua ja yhden omenan. Aamiaisboksi Onneksi pysähdyimme noin tunnin kuluttua ja pääsin ostamaan kunnon leivän. Ensimmäinen kohteemme oli Como-järvi. Bussimme kulki järven reu

Lauantai Milanossa

Olin varannut etukäteen lipun Duomoon, terassille ja Duomon museoon lauantaiksi aamuun. Metrolla Duomolle ja jonon ohi sisälle. Paljon oli ihmisiä jonottamassa ilman ennakkoon ostettua lippua. Suosittelen ostamaan lipun ennakkoon. Iltapäivällä jonot olivat vielä pidemmät.  Duomoa rakennettiin aikoinaan yli 500 vuotta ja katsomista löytyy ulkoa, sisältä ja terassilta. Terassille pääsee hissillä tai kapuamalla 257 rappusta - valitsin rappuset. Terassille mennään ulkokautta ja taas oli hyötyä etukäteen ostetusta lipusta. Hämmästyin, kun lippua tarkastava nuori mies lipun katsomisen jälkeen sanoi selvällä suomen kielellä kiitos. Kysyin asiaa ja hän kertoi opiskelleensa kolme vuotta suomea.  Tämä patsas Duomossa on Pyhä Bartolomeuksen, joka kärsi marttyyrikuoleman elävänä nyljettynä ja patsaassa hän kantaa omaa nahkaansa…. Neitsyt Mariaa esittävä patsas terassilla kurottelee korkeuksiin… Patsaita terassilla Kaupunkinäkymä terassilta Vino talo… Kävin myös Duomon museossa, jossa on käytöstä p