Matkaan Suomesta Palermoon Berliinin kautta kului puoli päiivää. Catanian lentoasemalta jatkoin matkaa bussilla. Cataniassa oli kuuma (myös Palermossa) - bussin ulkoilman lämpötilaa mittaava muttari näytti välillä + 40. Onneksi bussi oli ilmastoitu. Maisemat oli mielenkiintoiset. Vuoria ja laaksoja sekä kuivuneita joen uomia. Pelloilta oli vilja jo korjattu ja pellolla oli jäljellä vain keltaiset olkipaalit. Matka kesti reilun kaksi tuntia. Palermosta ensivaikutelmani oli: vanha ja viehättävästi rapistunut. Jatkan tarinaa huomenna.
Hei! Tänään lähdimme aamupäivällä Etelä- ja Pohjois-Korean rajalle. Olimme varanneet liput jo aiemmin. Matka kesti vajaan tunnin ja opas selitti meille matkalla Koreoiden historiaa. Rajana toimi joki. Katsoimme kaukoputkella Pohjois- Korean puolelle ja näimme asuinrakennuksia, koulun sekä vartiointiasemia ja vaikeasti ylitettävän piikkilanka-aidan. Kävimme myös Imjingak-puistossa, jossa oli useita Korean sotaan liittyviä patsaita ja monumentteja. Näimme mm. bunkkerin, venäläisen veturin, Vapauden sillan, jota pitkin monet sotavangit ja sotilaat palasivat pohjoisesta. Alkuperäiseen ohjelmaan kuului tutustuminen ns. kolmanteen tunneliin, jonka Pohjois-Korea kaivoi valloittaakseen Etelä-Korean, mutta alue oli suljettu afrikkalaisen sikainfluenssan vuoksi. Harmi Näkymä Pohjois-Korean puolelle Näitä vartiointiasemia oli paljon ja tiheästi Kiinalainen juna, joka toi tarvikkeita Koreoiden sotaan Piikkilanka-aita täynnä eteläkorealaisten toiveita maiden yh
Kommentit
Lähetä kommentti