Siirry pääsisältöön

Luxemburg

Hei,
Varhain perjantaina aamulla lähdimme Luxemburgiin junalla. Olimme ostaneet junaliput jo aiemmin ja menopaluu maksoi 56 €/henkilö. Junamatka kesti reilun kolme tuntia. Junan ikkunasta oli mukava seurata keväisiä maalaismaisemia aamun kauniissa valossa. Vaihdoimme junaa Arlonissa, josta oli enää 20 min. matka Luxemburgiin.

Perillä Luxemburgissa

Luxemburg otti meidät lämpimästi vastaan; aurinko paistoi ja lämpöä oli heti aamusta yli 10 astetta. Saimme kaupungin kartan rautatieasemalta ja menimme kahville suunnittelemaan reittejä ja kohteita, koska emme olleet ehtineet suunnitella etukäteen juuri mitään.

Luxemburg oli vaikea ottaa haltuun ja kartan lukeminen oli haastavaa, koska kaupunkia oli monessa kerroksessa. Siltoja oli paljon ja silloilta näkymät olivat hienot; alakerroksen pihat, puistot, rakennukset ym. Myös portaita oli paljon ja kadut olivat jossain melko jyrkkiä, joten hyvät kengät ja toimivat jalat olivat plussaa kaupunkikierroksella.

Luxemburg on jotenkin satumainen useine torneineen ja korkeuseroineen. Kaupunki oli siisti ja rakennukset olivat kauniita ja hyvässä kunnossa. Ihmiset olivat tyylikkäästi pukeutuneita ja kaupungin keskusta olikin täynnä tyylikkäitä vaate- ym. kauppoja. Me emme juuri kaupoissa kierrelleet. Heti aamulla kävimme kyllä yhdessä viehättävässä sisustuskaupassa Maisons du monde https://www.maisonsdumonde.com/, jossa oli paljonkin ostettavaa, mutta tyydyimme uusiin kahvimukeihin 😊

Kävimme Luxemburgin Notre Dame katetraalissa ja oli  aika ihmeellistä, kun siellä ei ollut meidän lisäksi kuin muutama muu henkilö. Luin  ennen matkaa, ettei Luxemburgissa käy paljoakaan turisteja ja ajattelin sen johtuvan siitä.  Me kuitenkin osuimme useasti paikkaan, jossa suuria turistilaumoja vaelsi oppaan johdolla ja täytti pienen kadun tai paikan kokonaan.

Ihastuttavia paikkoja keskustassa oli mm. aukio Place dÀrmes, jonka reunalla oli terassit täynnä ihmisiä kahvilla, lounaalla, oluella. Keskustan reunalle kävelessä näki hyvin, kuinka kaupunki on useassa kerroksessa. Kaupungin reunalta oli hienot näkymät alas (Grund) vanhoja siltoja, portaita ja taloja sekä joentapainen pohjalla.

Ainut epämiellyttävä tilanne Luxemburgissa oli Dubaista (omien sanojen mukaan) kotoisin oleva turistimies vaimoineen, joka kyseli meiltä valuutanvaihtopistettä.  Sanottiin, että olemme ensimmäistä päivää ja emme tiedä. Ei antanut periksi, vaan kyseli miltä eurot näyttävät ja halusi nähdä. Onneksi ei ollut 50 euron seteliä, sillä Tanja tiesi myöhemmin kertoa, että jotkut huijaavat näyttämään 50 € seteleitä ja juoksevat sitten niiden kanssa karkuun. Esitteli meille vielä lompakkoaan, jossa näykyi olevan useita 100 dollarin seteleitä. Outo juttu....

Keskustan ruokapaikat olivat kalliita ja päädyimme keittolounaalle. Tilaamamme keitto (kansainvälinen vihanneskeitto riisillä) oli muihin hintoihin nähden erittäin edullinen ja erittäin kevyt. Tämän vuoksi meidän oli pakko päiväkahvilla panostaa energiansaantiin ja tilasimme herkullisia leivoksia, Toimi.

Leivosten lisäksi löysimme ranskalaisen Ladurée-macaron-leivoskaupan https://www.laduree.fr/laduree-luxembourg.html hakemassa yhdet maistiaiset - herkullista ja makeaa. Liike oli kaunis ja elegantti, kuten heidän macaronit olivat myös.

Vietimme siis noin kuusi tuntia Luxemburgissa. Huolellisella valmistelulla olisimme varmaan saaneet enemmän irti kaupungista. Toisaalta on hienoa vaan kävellä ja katsella mitä kaupunki tarjoaaja välillä tarkastaa kartasta missä päin ollaan ja jatkaa taas matkaa suorittamatta nähtävyyksiä. Meillä oli hieno ja rento päivä Luxemburgissa.

Kevät ja kauniit kukat

Kaupungissa oli paljon kauniita torneja

Idyllinen katu keskustassa

Lisää kuvateksti

Vanhaa kaupunkia ja muuria pohjalla

Tässä näkyy kaupungin kerroksellisuus

Lisää torneja

Pieni ja sievä vartiotorni

Näiden porttien takana asui herttuvpari

Aikas herkullisia olivat ja edullisia myös

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sunnuntain retki demilitarisoidulle alueelle

Hei! Tänään lähdimme aamupäivällä Etelä- ja Pohjois-Korean rajalle. Olimme varanneet liput jo aiemmin. Matka kesti vajaan tunnin ja opas selitti meille matkalla Koreoiden    historiaa. Rajana toimi joki. Katsoimme kaukoputkella Pohjois- Korean puolelle ja näimme asuinrakennuksia, koulun sekä vartiointiasemia ja vaikeasti ylitettävän piikkilanka-aidan. Kävimme myös Imjingak-puistossa, jossa oli useita Korean sotaan liittyviä patsaita ja monumentteja. Näimme mm.  bunkkerin, venäläisen veturin, Vapauden sillan, jota pitkin monet sotavangit ja sotilaat palasivat pohjoisesta. Alkuperäiseen ohjelmaan kuului tutustuminen ns. kolmanteen tunneliin, jonka Pohjois-Korea kaivoi valloittaakseen Etelä-Korean, mutta alue oli suljettu afrikkalaisen sikainfluenssan vuoksi. Harmi Näkymä Pohjois-Korean puolelle Näitä vartiointiasemia oli paljon ja tiheästi Kiinalainen juna, joka toi tarvikkeita Koreoiden sotaan Piikkilanka-aita täynnä eteläkorealaisten toiveita maiden yh

Torstain retki Como, St Moritz ja Bernina Express

Hei taas, Torstaina oli vuorossa retki, jonka olin jo Suomessa tilannut. Halusin päästä lähelle Alppeja ja olin tilannut matkan St Moritziin ja ajelun sieltä  Bernina Express-junalla Tiroliin. Ennen lähtöä tuli kyselyä, että sopiiko minulle käynti myös Como-järvellä. Sopihan se minulle. Lähtö oli aamulla klo 7.00 Milanosta ja olin pyytänyt hotellilta aamiaisboksin, kun en aamupalalle ennen lähtöä ehtinyt. Hotellin respan luona oli kahvikone ja sain aamukahvin ennen lähtöäni hotellilta. Ajattelin nauttia aamupalan bussissa. Avasin aamiaisboksin bussissa ja sisältö oli yllätys. Tiedän, että italialainen aamupala yleensä poikkeaa suomalaisesta aamupalasta, mutta hotelleissa yleensä on tarjolla aamupalalla leipää ja leikkeleitä makeiden leivonnaisten lisäksi. Odotin siis vähän muuta kuin neljää viipaletta ns. kuivaa kakkua ja yhden omenan. Aamiaisboksi Onneksi pysähdyimme noin tunnin kuluttua ja pääsin ostamaan kunnon leivän. Ensimmäinen kohteemme oli Como-järvi. Bussimme kulki järven reu

Lauantai Milanossa

Olin varannut etukäteen lipun Duomoon, terassille ja Duomon museoon lauantaiksi aamuun. Metrolla Duomolle ja jonon ohi sisälle. Paljon oli ihmisiä jonottamassa ilman ennakkoon ostettua lippua. Suosittelen ostamaan lipun ennakkoon. Iltapäivällä jonot olivat vielä pidemmät.  Duomoa rakennettiin aikoinaan yli 500 vuotta ja katsomista löytyy ulkoa, sisältä ja terassilta. Terassille pääsee hissillä tai kapuamalla 257 rappusta - valitsin rappuset. Terassille mennään ulkokautta ja taas oli hyötyä etukäteen ostetusta lipusta. Hämmästyin, kun lippua tarkastava nuori mies lipun katsomisen jälkeen sanoi selvällä suomen kielellä kiitos. Kysyin asiaa ja hän kertoi opiskelleensa kolme vuotta suomea.  Tämä patsas Duomossa on Pyhä Bartolomeuksen, joka kärsi marttyyrikuoleman elävänä nyljettynä ja patsaassa hän kantaa omaa nahkaansa…. Neitsyt Mariaa esittävä patsas terassilla kurottelee korkeuksiin… Patsaita terassilla Kaupunkinäkymä terassilta Vino talo… Kävin myös Duomon museossa, jossa on käytöstä p