Siirry pääsisältöön

Vielä muutama sana matkastani Sisiliaan

No niin, nyt vasta jaksan/ehdin kirjoittelemaan tänne. Nyt olen jo tottunut vähän viilempään ilmaan. Sisiliassa oli siis koko matkani ajan päivällä yli 30 astetta lämmintä ja taivaalla tuskin näkyi pilviä. Sisilia on siis hyvä paikka aurinkoa ja lämpöä rakastaville. Sisiliasta löytyy myös hienoja hiekkarantoja (en kyllä itse käynyt).

Cataniassa kävellessä ihmettelin muutamaa asiaa. Catanian keskustassa kulki sotilaita aseet mukanaan partioimassa ja näin myös sotilasajoneuvon. Minun piti kysyä syytä moiseen, mutta enpä muistanut. Lieneekö varautumista terroritekoihin... Toinen ja hauskempi asia kävellessäni illalla Catanian katuja (en huomannut Palermossa) on paikallisten ns. iltakävely eli passeggiata, josta olin kyllä lukenut Sisilian-oppaasta (Kinnunen a., Luoto H. ja Luoto R.T.A. 2012: Sisilia - tulenjumalten saari). Ihmettelin,että mitä ihmiset tuijottaa, mutta sitten muistin lukemani teksin. Tämä iltakävely on koko perheen suosittu ohjelmanumero ja siihen osallistui kaiken ikäisiä catanialaisia.  Vanhat rouvatkin, joiden kävely oli huonoa, olivat laittaneet hienojen vaatteiden lisäksi korkokengät jalkaan, Kävelu kyllä ei näyttänyt niin helpolta, mutta perinne vaatii. Iltakävelyyn kuulunee se, että muiden pukeutumista havainnoidaan myös.

Liikenteestä kirjoitinkin aiemmin, mutta pari sanaa siitä. Jalankulkijana täytyy olla rohkea katua ylittäessään tai ei pääse kadun yli lainkaan - kyllä ne autot kuitenkin väistää jalankulkijaa. Osa autoista ajaa aika kovaa, mutta taitavasti ajajat puikkelehtivat muiden autojen ja jalankulkijoidan seassa.

Englannilla pärjäsi hyvin, vaikka sitä ei kaikki puhuneetkaan. Monessa ravintolassa oli yksi tarjoilija joka hoiti ulkomaalaisten palvelun. Asiakaspalvelu oli hyvää vaikkei yhteistä kieltä joskus ollutkaan. Hauskaa oli kun osa käytti puhuessaan minulle sanoja; mam tai madam. Tapaamistani sisilialaiset olivat mukavia, auttavaisia ja ystävällisiä.

Catania ja Palermo ovat molemmat melko pieniä kaupunkeja, joiden nähtävyydet sekä kaupat on aika äkkiä katsastettu. Jos aiot matkustaa Sisiliaan, niin kannattaa suunnitella retkiä Sisilian lähikaupunkeihin tai viettää rantaelämää upeilla rannoilla. Molemmissa kaupungeissa voi myös tehdä ostoksia markkinoilla, jossa on tarjolla kaikkea mahdollista. Tinkiminen kannattaa, kuten yleensä katukaupassa. Monella katumyyjällä oli myynnissä  Suomessakin suosittuja fidget spinnereitä eli ihan ajan hengessä....

Molemmat kaupungit olivat myös vähän rähjäisiä; talot on rapistuneita ja kadut monesti roskaisia. Osa taloista oli sellaisia, että katutasossa oli kauppoja, kahviloita ja yläkerta oli asumattomassa kunnossa. Kerjäläisiä ja asunnottomia oli myös molemmissa kaupungeissa. Kulkukissoja ja -koiria oli myös.

Matka oli siis onnistunut ja suosittelen Sisiliaa lämpimästi muillekin. laitan vielä pari kuvaa tähän lopuksi.
Palermo

Palermon satama

Näkymä Rinascente-tavaratalon kahvilasta, joka oli siis katolla.
Upea paikka juoda päiväkahvi Palermossa.

Galleria Regionale della Sicilia - ruukkuja vuosien takaa

Palermo -Corso Vittorio Emanuelle

Catania

Taormina - kreikkalainen teatteri

Näkymä merelle kreikkalaiselta teatterilta

Hotellihuoneen katto Cataniassa

Etnalla

Loppumatka Etnan huippua kohti kulki näissä maisemissa

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sunnuntain retki demilitarisoidulle alueelle

Hei! Tänään lähdimme aamupäivällä Etelä- ja Pohjois-Korean rajalle. Olimme varanneet liput jo aiemmin. Matka kesti vajaan tunnin ja opas selitti meille matkalla Koreoiden    historiaa. Rajana toimi joki. Katsoimme kaukoputkella Pohjois- Korean puolelle ja näimme asuinrakennuksia, koulun sekä vartiointiasemia ja vaikeasti ylitettävän piikkilanka-aidan. Kävimme myös Imjingak-puistossa, jossa oli useita Korean sotaan liittyviä patsaita ja monumentteja. Näimme mm.  bunkkerin, venäläisen veturin, Vapauden sillan, jota pitkin monet sotavangit ja sotilaat palasivat pohjoisesta. Alkuperäiseen ohjelmaan kuului tutustuminen ns. kolmanteen tunneliin, jonka Pohjois-Korea kaivoi valloittaakseen Etelä-Korean, mutta alue oli suljettu afrikkalaisen sikainfluenssan vuoksi. Harmi Näkymä Pohjois-Korean puolelle Näitä vartiointiasemia oli paljon ja tiheästi Kiinalainen juna, joka toi tarvikkeita Koreoiden sotaan Piikkilanka-aita täynnä eteläkorealaisten toiveita maiden yh

Torstain retki Como, St Moritz ja Bernina Express

Hei taas, Torstaina oli vuorossa retki, jonka olin jo Suomessa tilannut. Halusin päästä lähelle Alppeja ja olin tilannut matkan St Moritziin ja ajelun sieltä  Bernina Express-junalla Tiroliin. Ennen lähtöä tuli kyselyä, että sopiiko minulle käynti myös Como-järvellä. Sopihan se minulle. Lähtö oli aamulla klo 7.00 Milanosta ja olin pyytänyt hotellilta aamiaisboksin, kun en aamupalalle ennen lähtöä ehtinyt. Hotellin respan luona oli kahvikone ja sain aamukahvin ennen lähtöäni hotellilta. Ajattelin nauttia aamupalan bussissa. Avasin aamiaisboksin bussissa ja sisältö oli yllätys. Tiedän, että italialainen aamupala yleensä poikkeaa suomalaisesta aamupalasta, mutta hotelleissa yleensä on tarjolla aamupalalla leipää ja leikkeleitä makeiden leivonnaisten lisäksi. Odotin siis vähän muuta kuin neljää viipaletta ns. kuivaa kakkua ja yhden omenan. Aamiaisboksi Onneksi pysähdyimme noin tunnin kuluttua ja pääsin ostamaan kunnon leivän. Ensimmäinen kohteemme oli Como-järvi. Bussimme kulki järven reu

Lauantai Milanossa

Olin varannut etukäteen lipun Duomoon, terassille ja Duomon museoon lauantaiksi aamuun. Metrolla Duomolle ja jonon ohi sisälle. Paljon oli ihmisiä jonottamassa ilman ennakkoon ostettua lippua. Suosittelen ostamaan lipun ennakkoon. Iltapäivällä jonot olivat vielä pidemmät.  Duomoa rakennettiin aikoinaan yli 500 vuotta ja katsomista löytyy ulkoa, sisältä ja terassilta. Terassille pääsee hissillä tai kapuamalla 257 rappusta - valitsin rappuset. Terassille mennään ulkokautta ja taas oli hyötyä etukäteen ostetusta lipusta. Hämmästyin, kun lippua tarkastava nuori mies lipun katsomisen jälkeen sanoi selvällä suomen kielellä kiitos. Kysyin asiaa ja hän kertoi opiskelleensa kolme vuotta suomea.  Tämä patsas Duomossa on Pyhä Bartolomeuksen, joka kärsi marttyyrikuoleman elävänä nyljettynä ja patsaassa hän kantaa omaa nahkaansa…. Neitsyt Mariaa esittävä patsas terassilla kurottelee korkeuksiin… Patsaita terassilla Kaupunkinäkymä terassilta Vino talo… Kävin myös Duomon museossa, jossa on käytöstä p