sunnuntai 7. huhtikuuta 2019

Brysselin lauantai-ilta ja sunnuntaiaamu

Bruggen jälkeen päätimme lähteä katsomaan Euroopan parlamentin rakennuksia. Euroopan parlamenttirakennus on jakanut mielipiteitä - mestariteos vai lasihirviö? Päätimme ottaa asiasta selvää? Kävelimme sinne läpi puiston, jossa oli letkeä lauantai-illan tunnelma - ihmiset olivat piknikillä ja musiikki soi. Löysimme Euroopan parlamentin ja muitakin ihmisiä oli tullut sitä ihmettelmään. Ei se rakennus Brysselin kaunein ollut, mutta ei ruminkaan.

Jatkoimme matkaa keskustaan illan pimetessä ja kävimme vielä ihastelemassa upeaa aukiota Grand-Placea iltavalaistuksesssa sekä tutustumassa Galeries royales Saint-Hubertiin. Se on lasikattoinen kauppagalleria, jossa on hienoja liikkeitä. Gallerian vieressä on Ilot sacré (pyhä saari), jossa talojen tiilijulkisivut ja päädyt ovat 1600-luvulta. Paikka on täynnä ravintoloita ja tuoksu kadulla oli mahtava. Tunnelma myös. Alueella on aiemmin ollut tori ja katujen nimet kertovat siitä: sillikatu (Rue des Harengs), teurastajien katu  (Rue des Bouchers) jne.

Ilta saapuu Brysseliin

Ilot sacré

Emme käyttäneet lähiliikennettä ollenkaan, vaan kävelimme paikasta toiseen. Minusta se on hyvä tapa tustustua pieniin kaupunkeihin - hyvät kengät vaan mukaan.  Olen onneksi jo oppinut kävelemään rauhallisesti ja katsomaan ympärilleni. Alkuaikoina vauhtini oli kova, koska piti nähdä paljon, mutta taisi siinä hoppuillessa jäädä joitain hienoja juttuja näkemättä. Nyt, kun kuljen hiljempaa, näen mukavia kauniita yksityiskohtia, joita on mukava kuvata.

Kun kulkee hitaammin, voi löytää kauneutta -parveke

Kun kulkee hitaammin , voi löytää rauhallisen ja viihtyisän kahvilan

Brysselin suklaakaupat ovat kerrassaan hienot. Taidokkaita suklaita, upeita paketteja ja suklaatuotteiden määrä on mahdoton. Vaikea valita vähän ostettavaa. Useassa suklaakaupassa tarjotaan myös maistiaisia. Suklaa oli hyvää, jotkut ehkä liian makeita. Pääsiäismunia oli myös tarjolla monenkokoista, -makuista ja -väristä.

Sunnuntai ja lähtöpäivä saapui. Valitettavasti. Tutkittavaa olisi vielä Brysselissä ja lähiympäristössä ollut, mutta ei voi mitään. Tanja lähti jo aamupäivällä ja minä kävin vielä tutustumassa pariin hauskaan juttuun. Brysselin sunnuntaisia kirpputoreja mainostettiin opaskirjassa ja lähdin käymään Jeu-de-Ballessa Marollesissa. Kävelymatka hotellilta sinnekin. Torilla oli paljon myyjiä ja ihmisiä oli myös paljon  etsimässä itselleen aarteita. Kävin myös katsomassa (Porte de Hal) Brysselin keskiaikaisesta muurista (1300-l) jäljellä olevaan komeaan portin sekä mahtavaan Oikeuspalatsiin (remontisssa).  Kävelyn lopuksi kävin ostamassa ranskalaiset perunat Marollesisin suosituimmalta ranskanperunakioskilta Fritkot de la Chapellelta. Kioskin ranskalaiset ovat saaneet hyvän arvostelun Tripadvisorissa. Halvat oli - noin 3 € majoneesilla. No, en juuri syö ranskalaisia, niin en ole oikea henkilö niitä arvioimaan. Rapeita olivat - sen voin sanoa. Belgiassa pitäisi syödä vohveleita, ostereita, simpukoita ja juoda olutta. Nämä ehkä sitten toisella kertaa...

Kirpputori

Porte de Hal

Vanha ja kaunis talo Marollesissa

Ranskalaisia majoneesilla

Tässä tarinani neljästä päivästä Belgiassa ja Luxemburgisssa. Hotellimme Bedford  https://www.hotelbedford.be/ oli hyvällä paikalla Rue du Midi. Siitä oli noin 10 minuutin matka keskusrautatieasemalle (Gare Centrale) ja Grand Placelle myös. Manneken-Pis on noin viiden minuutin kävelymatkan päässä. Hotellihuone oli siisti ja iso, siellä oli jääkaappi ja vuode sekä vuodevaatteet olivat ihanan unettavat. Aamiainen oli hyvä. Hintakin oli mielestäni kohtuullinen. Ja tietysti oli hienoa, kun tuli kutsutuksi Madam 😊 Belgiassa oli ystävällisiä ihmisiä ja mukava tunnelma. Iltakoneella Finnair sitten lennätti minut kotiin ajoissa ja turvallisesti. Tanja oli taas kerran hyvää matkaseuraa ja hyvä kartanlukija 😍

Hotellin aamupala

Kotia kohti Finnairilla auringon laskiessa

Seuraava lomamatka ei ole vielä tiedossa. Kesällä viimeistään täytyy jossain piipahtaa.